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第155回アフリカ地域研究会(関連する学会・研究会)

京都大学アフリカ地域研究資料センター
第155回アフリカ地域研究会のご案内

日 時:2009年7月20日(月)15:00 ~ 17:00

場 所:京都大学大学院アジア・アフリカ地域研究研究科
稲盛財団記念館3階中会議室(京都市左京区吉田下阿達町46)
http://www.kyoto-u.ac.jp/ja/access/campus/map6r_b.htm


演題:From “strangers” to an “indigenous people”:
The role of MBOSCUDA in transforming Mbororo identity and
political representation in Cameroon
(「よそ者」から「先住民」へ:
カメルーンのボロロ・アイデンティティの変化と政治参加における
MBOSCUDAの役割)

講師:Michaela Pelican,
Post-doctoral researcher and assistant lecturer,
Department of Social Anthropology, University of Zurich
ミカエラ・ペリカン
(ポスドク研究員/助教 チューリッヒ大学 社会人類学学部)

要約:ボロロ(Mbororo)は牧畜民であり、民族的にはフルベ(Fulbe)/
フラニ(Fulani)/プール(Peul)に属する。彼らはナイジェリアのカノから、
19世紀にカメルーンに移り、主にアダマワ州および北西州に移住した。この地に
到来したのが遅く、また少数であることから、長いあいだ、ボロロは地元住民や
カメルーン当局から「よそ者」、「新参者」、「漂泊の民」とみなされてきた。
しかし近年、ボロロはカメルーンの先住民という身分を主張し、またカメルーン
国民として、あるいは周辺化されたマイノリティーとしても、その権利を要求し
ている。
非政府組織(NGO)のMBOSCUDA(Mbororo Social and Cultural Development
Association)は、国内でも、国際的にも、ボロロの窮状を訴えることに力を貸し
てきた。本発表は、MBOSCUDAの活動および、MBOSCUDAとボロロ・コミュニティー
との関係に焦点を当てる。さらに、MBOSCUDAの事業や、カメルーンのボロロ・コ
ミュニティーの代表として、MBOSCUDAが実施してきた政治的働きかけおよび支援
運動に対して、非ボロロおよび政府関係者がどのように対応してきたのかを議論
する。

The Mbororo are a pastoralist people and belong to the ethnic category
of Fulbe/Fulani/Peul. Descending from Kano in Nigeria, they entered Cameroon
in the 19th century and settled predominantly in the Adamaoua and the
Northwest Region. Due to their late arrival and being a minority, the Mbororo
have long been considered ?strangers', ?late-comers' and ?nomads' by the local
population and the Cameroonian administration. In recent years, however, the
Mbororo have laid claim to the status of an indigenous people of Cameroon,
thus demanding their rights as Cameroonian citizens and as a marginalised
minority.
The non-governmental organization MBOSCUDA (Mbororo Social and Cultural
Development Association) has been instrumental in promoting the plight of the
Mbororo both on the national and international level. In this presentation
I will focus on the activities of MBOSCUDA and its relationship with the
Mbororo community. In addition, I will discuss the reactions of non-Mbororo
and government representatives to MBSOCUDA's programmes and to its political
lobbying and advocacy on behalf of the Mbororo community in Cameroon.